TELEFONOS ÉS INTERNETES

lelkigondozás

Öngyilkosság
Megelőzésének Világnapja
35 éves
A Telefonos és Internetes lelkigondozás
43800
ÓRA BESZÉLGETÉS
100
BEÉRKEZŐ HÍVÁS NAPONTA
50
ÖNKÉNTES
35
ÉVES SZOLGÁLAT
heti áhítat

„Boldog ember az, aki nem jár a bűnösök tanácsa szerint, nem áll a vétkesek útjára, és nem ül a csúfolódók székére.”

(Zsolt 1,1)

- Dr. Révész Jánosné -

„Mint az aranyalma ezüsttányéron, olyan a helyén mondott ige.”

(Példabeszédek könyve 25,11.)

  De vajon van-e valaki, aki tud bármit mondani azok számára, akiknek élete krízisben van, akik félelmek, szorongások között élik napjaikat, vagy egyszerűen csak boldogtalanok. A 70-es, 80-as években húsbavágó kérdés volt ez, amikor a magyarországi statisztikák tükrében már látszódtak a pártállami rendszer keserű gyümölcsei. Nemcsak a felnőtt, de a 14 éven aluli lakosság körében is világelsők voltunk az öngyilkosságok terén. Ugyanakkor alig volt olyan fórum, ahová az emberek lelki problémáikkal fordulhattak volna.
Istennek hála, hogy református egyházunkban voltak olyan elkötelezett szolgatársaink, akik nem maradtak tétlenek ebben a helyzetben. Istentől kapott elhívással és a felismert felelősséggel elkezdtek cselekedni.
Dr. P. Tóth Béla lelkész 1981-ben Debrecenben, az Országos Diakóniai Konferencián tartott előadásában javasolta, hogy indítsanak országos református telefon-lelkigondozói szolgálatot, mint amely eszköz tud lenni egyházunk kezében az alkoholizmus, a szenvedélybetegségek, a válások és az öngyilkosságok megelőzésére. Dr. Gyökössy Endrét, Farkas Józsefet, Cseri Kálmánt, Molnár Miklóst és Szarka Miklóst maga mellé véve bement a Dunamelléki Református Egyházkerület püspökéhez, dr. Tóth Károlyhoz, hogy kérje egy telefon-lelkigondozói szolgálat indítását, elhatározásuk támogatását. Nem kis vállalkozásnak számított abban az időben (hiszen az emberek csupán 12 százalékának volt telefonvonala) egy egyházi telefonvonal elindítása, ahol szakmailag is felkészült hívő emberekkel lehet megbeszélni az emberi, családi, hitbeli kérdéseket, de Isten megáldotta az elhatározást.
Ezután Németországban és Angliában tanulmányozta az ott már évtizedek óta működő telefonos szolgálatokat, hogy az ottani szakmai munkát a magyar viszonyokra alkalmazhassa. Nemcsak telefonvonalra volt szükség természetesen, hanem munkatársakra, szolgatársakra is, akik önként vállalták a szakmai felkészülést, majd a szolgálat elindulásával az ügyeleteket. Végül 1984. szeptember 1-jén a Budapest Kálvin téri gyülekezet irodahelyiségében szólalhatott meg először a régóta vár mondat: „Halló, áldás, békesség! Itt a Református Telefon-lelkigondozás.” Olyanok voltak részesei az első ügyelői közösségnek, mint Ablonczy Kálmán, Cseri Kálmán, Farkas József, dr. Gyökössy Endre, Karsai Eszter, Kovács Bálint, Molnár Miklós, Végh Tamás, akik ingyenesen vállalták a kezdetben heti egy, majd kettő napos ügyeleti szolgálatot du. 5-9-ig. A misszió vezetésével dr P. Tóth Bélát bízták meg.
1990-tõl önálló irodát kapott a szolgálat, ettől kezdve már minden nap 17-től 21 óráig működött. 1990 októberétől szolgál dr. Révész Jánosné Abuczki Anikó a Telefon-lelkigondozásban, végezve a szolgálat adminisztrációs és szervezési munkáit.
Tíz éve már skype-os ügyeletet is tartanak, amely naponta hívható 21-01 óra között, öt év óta pedig a telefonos ügyelet ideje is kiszélesedett hétvégén, a Lelki Elsősegély szolgálatok Országos szövetségének hívásaival. A szolgálat tagja a Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségének (LESZ) és a Lelki Elsősegélyszolgálatok Nemzetközi Szövetségének (IFOTES – International Federation of Telefonic Emergency Services).
A kezdeti ügyelői csoportot mások váltották fel. Időről-időre újabb csoportokat képeztek azok helyébe, akik évek hosszú és nehéz helytállása után szolgálataik vagy családi helyzetük változása miatt abbahagyták az ügyelést. Az elmúlt 35 év alatt több mint huszonötezer beszélgetésében az élet minden nehézségével és örömével találkozhattak a munkatársak. Súlyos lelki krízisekkel, erkölcsi problémákkal, magányossággal, szenvedélybetegségek pusztításával, lelki természetű problémákkal, félelmekkel, gyásszal, családi és partner kapcsolati problémákkal.
Az utóbbi 30 évben mintegy 30 százalékkal csökkent az öngyilkosságok száma országunkban. Hisszük, hogy ebben része van a Református Telefon-lelkigondozásnak, mindazoknak, akik ezekben az évtizedekben részesei lehettek a hittel és hűséggel végzett szolgálatnak. Akik hallgattak, odafigyeltek, együtt gondolkodtak, helyén mondták az igét, nyitottak voltak mások problémájára, fájdalmára és együtt keresték a folytatás lehetőségét.
Még több

+36 80 294 844
Ingyenesen hívható ZÖLD számunk
+36 1 201 0011
Vonalas telefonszámunk
lelkigondozas1
Internetes lelkigondozás

KÖSZÖNJÜK

Partnereink

SEGÍTSÉGÉT ÉS EGYÜTTMŰKÖDÉSÉT